INGINKAN MAKLUMAT LANJUT KLIK DISINI

IKLAN

_________________________________________________________________________
TINGKATKAN KELAKIAN ANDA DENGAN MINYAK LINTAH JAGUH KANDA


Jumaat, 30 Januari 2009

SERAI & KOKUN LINTAH DAH MATANG

Bertemu lagi kita...

Masa begitu cepat berlalu meninggalkan kita. Dalam kesibukan mengejar kehidupan duniawi, sedar tak sedar kita semakin jauh meninggalkan masa silam. Masa yang tak mungkin dapat kembali lagi. Entah apa pula yang menanti kita dihadapan. Kita terus memanjat tangga usia samada mahu atau tidak! Ini pasti kita tempuhi. Perubahan pasti berlaku. Meninggalkan sejarah di belakang.

Baiklah, masa yang berlalu rasanya begitu cepat sekali. Tanaman serai yang aku usahakan hampir setahun yang lepas telah sedia untuk dituai hasilnya. Banyak yang rosak disebabkan kelewatan dalam proses tuaian. Sepatutnya serai tersebut di tuai pada bulan ke 6 atau paling lewatpun pada bulan ke 8. Apa nak buat masa amat terhad. Lihatlah hasil usaha berbudi pada tanah. Disamping menyihatkan badan ianya juga dapat menambahkan sumber pendapatan yang sedia ada. Tak rugi berbudi pada tanah.
Dalam sibuk menuai hasil serai yang aku tanam, aku mendapat satu lagi hasil tuaian yang amat aku nanti-nantikan selama ini. Inilah hasil tuaian yang amat bermakna sekali bagi aku. Inilah pengalaman pertama bagi aku. Selama ini aku cuma mendengar dan melihat sahaja kejayaan penternak lain. Kali ini aku pula diberi kesempatan olehNYA.

Masyaallah, Maha Agungnya kuasa dan ciptaanMu Ya Allah.. Bagaimana makhluk yang sekecil ini dapat menghasilkan suatu ciptaan yang amat istimewa sekali. Tak dapat nak aku gambarkan bagaimana seekor induk lintah dapat melakukan keajaiban begini. Semuanya atas kehendakmu Ya Allah. Kokun yang aku jumpai tempoh hari telah pun matang. Anda saksikanlah bagaimana anak-anak lintah keluar dari kokun/sarung yang telah matang.



Hebatkan? Bagi aku yang pertama kali melihatnya merasa begitu takjub sekali. Anda bagaimana? Hebat dan Agungnya kebesaran Tuhan.

Jumpa lagi...wassalam.

1 ulasan:

Kirimkan Maklumbalas Dan Komen Anda

Name:
Email Address:

This HTML form was created by Freedback.
Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.