INGINKAN MAKLUMAT LANJUT KLIK DISINI

IKLAN

_________________________________________________________________________
TINGKATKAN KELAKIAN ANDA DENGAN MINYAK LINTAH JAGUH KANDA


Selasa, 16 September 2008

Lintah Dan Hari Lebaran.

Salam buat semua pengunjung dan selamat berpuasa buat yang beragama Islam. Sedar atau tidak Hari Raya cuma tinggal 2 minggu saja lagi. Bagi yang menggunakan pengangkutan awam untuk balik beraya di kampung tentu dah gelabah kalau belum dapat tiket lagi. * lintah tak kisah pun....

Kalau sebelum ni anda tak berjaya dapatkan tiket, mungkin kerana dah dikebas dulu oleh ulat tiket cubalah check tengok mana tau syarikat pengangkutan ada sediakan tiket tambahan. Tak perlu bersusah payah dan berebut-rebut kerana ada sebahagian tiket yang boleh dibeli secara online.

Kini bukan tiket kapalterbang saja boleh dibeli secara online, bas dan keretapi pun boleh.
Berikut adalah beberapa syarikat yang menyediakan perkhidmatan tersebut:

Nampaknya kita dah maju setapak lagi dalam melakukan aktiviti pembelian secara online. Masyarakat kita semakin membiasakan diri dan ini adalah perkembangan yang baik bagi usahawan-usahawan internet tempatan.

Baiklah, kita tinggalkan dulu cerita tiket bas. Pastikan bila nak balik kampung tu, 'kebajikan' lintah peliharaan anda tidak diabaikan. Keselamatan lintah peliharaan anda amatlah penting. Minta tolong orang yang boleh dipercayai utk mengawasi kolam ternakan anda. Sudah banyak kejadian kolam lintah dicerobohi sejak kebelakangan ini. Ramai rakan-rakan kita telah mengalami kerugian yang agak besar. Oleh itu disamping kita gembira bersama handai taulan, jangan pula kita ditimpa musibah. Jumpa lagi.

Jumaat, 12 September 2008

Hala Tuju Industri Lintah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Antara sedar atau tidak rasanya hampir sebulan juga aku menyepi. Jangan salah faham. Aku bukannya tidak berminat lagi dengan "industri" ini. Malahan minat dan azam untuk memajukan "industri" ini semakin mendalam dan menebal. Banyak peristiwa dan aktiviti yang berlaku dlm tempuh ini. Masa yang begitu padat membataskan sedikit ruang masa untuk menulis.

Pada 22&23 hb Ogos yg lepas bertempat di JAPAN MALAYSIA TECHNICAL INSTITUTE (JMTI), BUKIT MINYAK, PULAU PINANG berlangsungnya BENGKEL PENTERNAKAN LINTAH : ARAH DAN HALA TUJU INDUSTRI TERNAKAN LINTAH yang dianjurkan oleh JABATAN PERKHIDMATAN VETERINAR PULAU PINANG.

Bengkel selama 2 hari ini telah berjaya mengumpulkan hampir 200 peserta dari seluruh negara yang mana sebahagian besarnya dari sebelah utara. Bengkel ini sedikit-sebanyak telah berjaya menghuraikan beberapa persoalan berkaitan ternakan lintah dan hala tujunya. Seminar yang lebih merupakan gabungan forum@bengkel telah dipengerusikan oleh Tn Pengarah Jabatan Veterinar P. Pinang, Dr. Wan Mohd Kamil. Tahniah dan terima kasih atas usaha yang dijalankan oleh Jabatan Veterinar negeri Pulau Pinang. Semoga pihak berkuasa di negeri lain juga dapat menganjurkan aktiviti yang seumpamanya.


Image

Secara peribadi aku berpendapat selagi sistem@teknik@teknonogi ternakan lintah ini masih ditakuk sekarang, industri ini tidak akan ada hala tujunya. Industri ini memerlukan teknologi terkini atau sekurang-kurangnya bersamaan dengan teknologi perikanan terutamanya dari segi pembiakan. Buat masa sekarang kita cuma mengharapkan pembiakan lintah secara semulajadi. Kaedah yang ada sekarang ini tidak akan memberi impak yang besar dalam industri ini. Kita memerlukan teknologi yang membolehkan penghasilan "stok@volume" lintah yang semaksima mungkin bagi memenuhi permintaan ke tahap global.

Walaupun sudah ada beberapa pihak/individu yang sedang berusaha ke arah itu, namun hasilnya belum mencapai sepertimana yang diharapkan. Namun usaha ini perlu diteruskan dan dipergiatkan lagi. Baru-baru ini kita diperkenalkan dengan serum HERMAPRO.

Produk ini dikatakan dapat membantu para penternak mendapatkan bilangan lintahyangbanyak daripada kadar biasa. Ianya dikatakan dapat merangsang lintah untuk mengawan dan mempercepatkan pengeluaran telur lintah. Disamping itu juga banyak lagi fungsi HERMAPRO ini katanya. Antara yang lainnya:

  • Membantu pertumbuhan alga dan plankton di dalam kolam
  • Mengurangkan kadar kematian akibatstress
  • Membantu pertumbuhan lumut di dalam kolam

Cara Penggunaan:

  • 20ml HermaPro + 500ml air (atau botol mineral kecil)
  • 500 ekor lintah = 5ml HermaPro @ 150ml campuran HermaPro
  • 1,000 ekor lintah = 10ml HermaPro @ 250ml campuran HermaPro
  • 2,000 ekor lintah = 20ml HermaPro @ 500ml campuran HermaPro
Hasil dari penggunaan HermaPro:
  • Dengan produk ini, anda akan lihat lintah mengawan
  • Sesuai untuk lintah bersaiz penyedut air (straw) sehingga dewasa
  • HermaPro akan merangsang lintah untuk bertelur (2 minggu selepas mengawan)
  • Tiada kesan sampingan kepada lintah setelah digunakan
  • Sesuai digunakan untuk semua jenis kolam
  • Larutan yang sama boleh digunakan berulangkali selama sehari untuk lintah yang berlainan
  • Lebih 30 biji telur bagi setiap ekor akan menghasilkan anak lintah yang hidup setelah bertelur
Aku juga tidakmahu ketinggalan untuk turut serta menjalankan ujikaji dan melihat akan keberkesanan HERMAPRO ini. Ujikaji telah dijalankan pada 25hb Ogos yang lepas setelah aku dapatkan produk ini dari Saudara JUTALINTAH salah seorang ahli PELINTAH. Percubaan telah dijalankan keatas 2,000 ekor lintah induk di lokasi kolam latihan@R&D aku. Lintah induk tersebut telah dimasukkan ke dalam 2 kolam "kok" dan kolam simen. Rasanya telah 2 minggu sejak aku menggunakan HERMAPRO, setakat ini belum menampakkan sebarang perkembangan yang berlainan dari biasa. Cuma induk lintah yang aku masukkan dalam "kok" masih "bertapa" di dalam tanah sejak dari hari pertama lagi. Mungkin dalam sehari dua lagi mungkin akan berlaku sesuatu. Siapa tahu? Harapnya begitulah. Insyaallah. Sebarang perkembangan akan aku update dalam pertemuan yang akan datang. Selamat berpuasa. Jumpa lagi.

Kirimkan Maklumbalas Dan Komen Anda

Name:
Email Address:

This HTML form was created by Freedback.