INGINKAN MAKLUMAT LANJUT KLIK DISINI

IKLAN

_________________________________________________________________________
TINGKATKAN KELAKIAN ANDA DENGAN MINYAK LINTAH JAGUH KANDA


Jumaat, 23 Mei 2008

Mudahkah Menternak Lintah?

Bertemu kembali. Mudahkah menternak lintah? Persoalan menarik untuk dihuraikan. Rasanya bagaimana! Susah atau senang? Pelik tak ramai yang tanya solan ni bila berkunjung ke tempat aku. Yang menghubungi melalui talipon dan email pun jarang mengajukan soalan ni. Mereka lebih minat ajukan soalan berkenaan pinjaman dan kat mana nak pasarkan. Jom kita cuba selongkar rahsianya.

Berdasarkan pengalaman aku, segalanya tak semudah yg digembar-gemburkan. "Memang tidak sesukar mana menjaga atau mengawal selia lintah ni." Itu ungkapan dari para pengendali/penganjur kursus yang tidak pernah memiliki kolam ternakan apatah lagi bergelumang dgn makhluk tuhan yang istimewa ni. Bagi penternak yang telah melibatkan diri sekian lama rasanya berbagai pengalaman dan peristiwa yg tidak dijangka telah ditempuhi.

Sedih bila ada rakan penternak yg dah setahun mengusahakan kolam ternakan namun masih belum berjaya. Jangankan anak lintah, induk yang dimasukkan pada permulaan ternakan hilang tah ke mana. Inilah dilema yang maha berat yg membelenggu para penternak lintah sekarang. "Lintah dalam kolam ternakan tak mahu membiak". Ada yg membiak tapi tak byk. Kenapa keadaan ini berlaku?

Inilah yang perlu difikirkan dan diberi tumpuan oleh para pakar penganjur kursus. Janganlah hanya memikirkan keuntungan peribadi semata-mata. Selepas habis kursus, peserta dibiarkan terkapai-kapai tanpa hala tuju. Kenakan yuran RM400 ke RM1500 tapi kolam sendiripun belum berhasil. Macam mana boleh menjanjikan pendapatan berpuluh-puluh ribu kepada peserta kursus. Buktikan dahulu kejayaan dari hasil usaha sendiri sebelum anjurkan sebarang kursus.

Harapan aku agar suatu masa nanti akan muncul pakar yang dapat mencari dan menemui kaedah terbaik untuk membiakkan lintah. Jumpa lagi.

Sabtu, 17 Mei 2008

Telor Lintah

Salam pertemuan buat semua pengunjung Warisan AR. Mungkin ramai yg dah pernah lihat dan rasanya lagi ramai yg belum pernah lihat. Aku tunjukkan di sini untuk tatapan semua. Inilah telur lintah atau cocoon yg selalu disebut-sebut itu. Maaf gambar kurang jelas. Perhati baik-baik..Tu yg nampak macam 'jelly', jernih aje tu...

telur lintah

Ha..cam na, dah nampak?

Baguih la kalau dah nampak. Maaf la no, kualiti gambaq kurang sikit. Maklum la amatur..... Walau macam mana pun, alhamdulillah dapat juga tengok kan? Lepaih ni tak payah nak buat andaian lagi. Ha...penganjur kursus (tak dak kolam) yg dok ambik duit bakal penternak, ni la telur lintah yg hangpa dok sebut cocoon(bila tanya tak tau nak jawab) tu.... Ok..jumpa lagi...Wassalam.

Khamis, 15 Mei 2008

Hukum Penternakan Lintah

Assalamualaikum. Lama juga aku tak bersiaran. Kali ini aku nak kongsi maklumat mengenai hukum penternakan lintah. Ramai sangat yang bertanyakan mengenai perkara ini. Biar Majlis Fatwa Kebangsaan yang memberikan jawapan. Moga terungkailah segala kekusutan yang melanda pemikiran.



Sumber : http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=3110

Jawatankuasa Fatwa (JKF) Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bermuzakarah bagi kali ke-81 pada 31 Mac 2007 telah memutuskan bahawa hukum menggunakan lintah dan cacing dalam perubatan dan kosmetik adalah diharuskan. Berjual beli atas dasar manfaat yang diperolehi daripada kedua-dua haiwan tersebut juga adalah diharuskan oleh Islam.

Muzakarah kali ini juga turut memutuskan bahawa buat masa ini belum ada keperluan untuk menggunaan satelit bagi mencerap hilal dalam menentukan bulan-bulan qamariah khususnya Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah memandangkan kaedah hisab dan rukyah yang digunakan masih sesuai. Walaubagaimanapun untuk tujuan penyelidikan dan merakam pergerakan bulan penggunaan satelit adalah diharuskan.

Muzakarah kali ini turut merakamkan ucapan tahniah kepada Sahibus Samahah Dato’ Hj. Abdul Rahman bin Osman yang baru dilantik sebagai Mufti Kerajaan Negeri Pahang berkuatkuasa pada 15 Disember 2007 yang lalu dan Jawatankuasa juga mengalu-alukan kehadiran kembali Sahibus Samahah Datu Haji Loling Othman bin Haji Alwi yang telah dilantik semula sebagai Mufti Negeri Sarawak.

Sebanyak empat(4) kertas kerja telah dibincangkan pada muzakarah kali ini dan juga taklimat daripada Prof. Dr. Zhari bin Ismail, pakar dalam bidang sains farmasi Universiti Sains Malaysia. Sementara itu, Pengerusi JKF, Prof. Dato’ Dr. Abdul Shukor bin Hj. Husin dalam ucapan aluannya menegaskan bahawa perpaduan dan kesatuan umat Islam amat penting dan beliau berharap semua ahli Jawatankuasa dapat sama-sama membimbing dan mendidik masyarakat khususnya umat Islam supaya memberi keutamaan kepada kepentingan dan kedaulatan ummah dan meninggalkan polemik serta isu-isu yang boleh menghalang dan melemahkan perpaduan umat Islam.

Khamis, 8 Mei 2008

Apa Kata Pakar?

Penternakan Lintah Mampu Bawa Pulangan Lumayan: Pakar
March 25, 2008 15:39 PM

KUALA LUMPUR, 25 Mac (Bernama) -- Usaha menternak lintah secara komersil untuk tujuan perubatan masih belum dieksploitasi sepenuhnya di negara ini, walau pun ia berpotensi menjana pendapatan baru, kata seorang penyelidik haiwan itu.

Pensyarah Kanan Institut Akuakultur Tropika Universiti Malaysia Terengganu Dr Zaleha Kassim berkata peluang seperti itu perlu direbut kerana kerajaan melalui Yayasan Tekun Nasional (Tekun) di bawah program Tekun Rakan Niaga dan Bank Pertanian bersedia membantu mereka yang berminat menceburi industri itu.

"Walau pun ramai orang tidak senang mendengar perkataan lintah atau pun untuk mendekatinya, penternakan haiwan dari kelompok filum Annelida dalam subkelas Hirudinea itu sebenarnya mampu membawa pulangan yang lumayan jika diusahakan secara komersil," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Bayangkan pulangan yang boleh didapati dengan harga ladang seekor lintah induk boleh mencecah RM1.80-RM2 manakala harga seekor anak lintah pula di antara RM0.50 hingga RM1 seekor, katanya.

Dr Zaleha berkata minat untuk menternak lintah secara komersil mula timbul di negara ini sejak dua tahun lepas berikutan wujud permintaan terhadap haiwan itu apabila beberapa syarikat mengusahakan perniagaan perubatan berasaskan lintah.

Sebelum ini, permintaan terhadap haiwan itu adalah kecil walaupun bidang perubatan berasaskan lintah telah wujud sejak 20 tahun lepas apabila pengamal perubatan tradisional menggunakan haiwan itu bagi rawatan berkaitan kesihatan seksual lelaki di kaki lima kedai.

Katanya lintah telah lama digunakan dalam rawatan kesihatan di negara ini yang menyaksikan haiwan itu diadun dengan santan kelapa bagi mendapatkan minyaknya yang digunakan untuk kesihatan seksual lelaki selain membaik pulih tisu dan memperkuatkan otot.

"Penternakan lintah ada potensi yang baik cuma tidak dieksploitasi memandangkan harga pasaran pun baik dan penternakannya mudah dikendalikan," katanya.

Dr Zaleha menjelaskan bahawa di negara-negara Barat seperti Britain, Jerman dan Rusia di mana lintah dipelihara untuk tujuan khusus, hasil penyelidikan yang lama telah membolehkan lintah digunakan dalam perubatan moden dan berjaya menghasilkan produk siap seperti pil berkaitan sakit jantung yang dipasarkan kepada umum.

"Di sana, lintah juga turut diternak di hospital untuk tujuan perubatan terutama bagi masalah kesihatan berkaitan bahagian yang sensitif seperti bahagian kepala, belakang mata atau telinga yang memerlukan pembedahan, lintah hidup digunakan untuk menghisap darah pesakit dan kemudiannya darah itu dikeluarkan untuk dianalisis mengenai penyakit yang mungkin dihidapi oleh pesakit itu," katanya.

"Di negara Barat, nilai perubatan berasaskan lintah sudah dipatenkan dan dikomersilkan , tetapi di Malaysia kita belum lagi sampai ke tahap itu...sebab itu penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang luas diperlukan," kata Dr Zaleha yang sudah dua tahun membuat penyelidikan mengenai lintah.

Katanya kini terdapat kira-kira tiga atau empat syarikat yang terlibat dalam mengeluarkan minyak berasaskan lintah untuk tujuan kesihatan.

"Jika diusahakan dengan lebih serius, kita boleh membangunkan industri hiliran berasaskan lintah dan membawa penternakan lintah maju ke depan yang boleh membantu dari segi pendapatan sampingan mahu pun sumber pendapatan baru," katanya.

Khasiat kesihatan dalam lintah terdapat pada apa yang dipanggil "Hirudin", sejenis protein yang berfungsi menghalang pembekuan darah, yang terdapat dalam air liur lintah.

Dr Zaleha berkata penternakan lintah amat mudah dikendalikan dengan jagaan minimum seperti memelihara ikan dalam akuarium, sama ada di luar bangunan (kolam konkrit atau kolam tanah) atau dalam bangunan (tangki gelas serat, tangki akuarium atau tangki lain yang sesuai) yang didapati lebih mudah.

Makanannya pula adalah darah mamalia seperti darah daging lembu atau kambing yang diberikan setiap seminggu atau setiap dua minggu dan biasanya ia cepat membiak melalui sumber makanan ini, kata Dr Zaleha.

Katanya lintah yang hidup dan diternak di Malaysia mungkin tidak sama dengan yang terdapat di negara Barat dan kajian setakat ini menunjukkan terdapat enam jenis lintah di Malaysia.

Anak lintah yang boleh dijual biasanya berumur dua hingga tiga bulan manakala lintah induk pula enam bulan ke atas.

Dr Zaleha juga berkata bahan yang terdapat dalam lintah juga boleh digunakan untuk mengeluarkan produk kosmetik dan industri ini wujud antaranya di negara China, Thailand dan kini di Korea Selatan.

"Krim yang dibuat berasaskan lintah turut digunakan untuk menegangkan kulit dan membaiki parut," katanya.

Memandangkan minat yang semakin meningkat, Dr Zaleha berkata beliau kini dijemput memberikan ceramah dalam kursus ternakan lintah secara komersil di beberapa buah negeri seperti Johor, Pahang dan Kuala Lumpur.

Katanya beliau diberitahu kini ada syarikat Malaysia yang terlibat dengan perniagaan lintah telah mendapat permintaan dari luar negara tetapi jika dihantar lintah hidup ia perlu dipastikan spesisnya dan validasi kesihatan lintah selaras dengan keperluan dan peraturan negara pengimport.

-- BERNAMA

Selasa, 6 Mei 2008

Dikecam kerana menternak lintah

Salam buat pengunjung Warisan AR. Sudah agak lama juga aku tidak menulis. Kesibukan membataskan aku untuk ke udara di dunia siber yang terbuka luas ini. Kesempatan yang sedikit ini aku gunakan untuk berkongsi satu lagi kisah kejayaan insan yang tidak mudah berputus asa. Aku rasa ramai juga penternak lintah yang pernah melalui kisah yang bakal aku kongsikan ini. Mungkin ada yang pernah membacanya, namun aku paparkan untuk renungan buat yang belum menatapnya terutama kepada bakal penternak lintah.


Kecaman yang diterima kerana menternak lintah tidak mematahkan semangat keluarga Mohd. Yusof untuk meneruskan bisnes yang menguntungkan ini. Wartawan JOHANNA A. SOBREY dan jurufoto, MOHD FARIZWAN HASBULLAH melaporkan.




MENDEKATI salah sebuah daripada 12 buah kolam yang terdapat di Kampung Lubuk Kelubi, Hulu Langat, Selangor, tiada yang istimewa. Kolam yang dijengah kelihatan sama seperti kolam ternakan lain.

Saya dapat melihat sederet kolam yang tenang dengan pokok keladi bunting terapung menghiasinya pada waktu mentari terik memancar dari langit membiru.

Dengan menggunakan sebatang kayu, pemilik kolam ternakan ini, Nurulhuda Mohd. Yusof, 29, mengocak-gocak air di kolam tersebut.

Umpama dikejutkan daripada tidur, dengan serta merta, saya ternampak 'reben-reben' hitam yang halus timbul dari bahagian dasar air kolam yang cetek. 'Reben-reben' hitam ini juga muncul dari bawah pokok keladi bunting dan kemudiannya bergerak menuju ke bahagian air yang diusik.

"Itulah salah satu sifat lintah. Ia akan menyembunyikan diri daripada cuaca panas dengan mencari ruang-ruang sejuk untuk berteduh. Tetapi, apabila air diusik, haiwan ini akan keluar.

"Mungkin kerana ia merasakan ada 'mangsa' atau makanan di tempat yang diusik itu," kata Nurulhuda yang ditemui di ladang lintah milik keluarganya, Lintah Agro Farm baru-baru ini.


NURULHUDA memasukkan lintah ke dalam balang plastik.


Tambah beliau, lintah akan menjadi aktif ketika waktu sejuk dan ada kalanya beberapa ekor lintah dalam setiap kolam akan memanjat sehingga ke bahagian luar kolam yang dilapik dengan tarpaulin.

Oleh kerana sukar mengumpulkan beberapa ekor lintah dengan menggunakan sauk, Nurulhuda yang lengkap berpakaian lengan panjang dan seluar panjang serta but getah sebagai perlindungan, dengan tenang memasuki kawasan kolam.

Serentak itu juga, lebih banyak lintah keluar dari tempat persembunyian sekali gus mengerumuni but yang dipakai oleh Nurulhuda.

Tanpa berlengah, Nurulhuda mencekup lintah-lintah tersebut dan meletakkannya ke dalam bekas plastik yang berisi air. Ketika itu juga, kedengaran suara ayah beliau, Mohd. Yusof Man, 57, yang turut berada di kolam ini memberitahu anaknya mengenai bahagian-bahagian kasut dan seluar Nurulhuda yang dihinggap lintah.

"Sebut sahaja lintah, pasti ramai yang akan berasa geli dan ketakutan. Namun, bagi saya, haiwan yang dianggap hodoh oleh segelintir orang itu mempunyai manfaat yang besar kepada kehidupan. Sebab itulah, kami sekeluarga menternaknya.

"Selain itu, tiada apa yang perlu ditakutkan kerana haiwan ini akan mengeluarkan darah kotor serta mencairkan darah beku dan ini baik untuk kesihatan," katanya yang juga bekerja sebagai pelukis pelan di Klang, Selangor.

Mengenai cabaran yang dihadapi, katanya, mereka sekeluarga pernah dikecam oleh masyarakat sekitar kerana menternak lintah yang dianggap hodoh dan menggelikan.

Namun, setiap kecaman itu disambut dengan tekad untuk membuktikan bahawa ternakan lintah ini boleh mendatangkan pendapatan yang lumayan.

Mengulas lanjut, Nurulhuda memberitahu, lintah yang diternak oleh keluargnya ialah Lintah Asia atau lebih dikenali sebagai Lintah Bendang.

Pada suatu ketika dahulu, lintah menjadi antara alat perubatan alternatif yang menjadi tumpuan masyarakat dunia termasuk Mesir, Yunani, India dan juga Eropah.


MOHD YUSOF MAN


Yakin dan percaya kemujarabannya, pakar perubatan memberikan rawatan lintah untuk pelbagai bentuk penyakit, daripada sakit kepala, mata sehinggalah masalah mental.

Namun demikian, menjelang tahun 1960-an, ia tidak lagi digemari dan telah dilupakan sehinggalah tahun 1980-an apabila kaedah rawatan menggunakan lintah 'dihidupkan' semula di Barat, dengan kewujudan mikrosurgeri.

Hidupan yang seumpama reben hitam ini amat berguna untuk pembedahan plastik dan rekonstruktif kerana keupayaannya menghisap darah yang banyak, menghindarkan gumpalan darah dan membantu mengekalkan tisu terus hidup.

Bagi Nurulhuda dan keluarganya, ternakan lintah yang diusahakan ini bermula sejak Februari tahun lalu.

Ilham untuk menternak lintah muncul selepas menyertai kursus yang dikendalikan oleh sebuah syarikat yang terlibat dalam bidang bioteknologi pertanian dan penternakan.

"Kami sering mencari peluang perniagaan yang boleh dilakukan oleh seluruh keluarga. Jadi, kami kerap menyertai kursus-kursus pertanian yang diadakan sama ada ternakan lembu dan kambing atau menanam cendawan.

"Akhirnya, kami merasakan ternakan lintah adalah yang paling sesuai.


NURULHUDA MOHD YUSOF


"Ini kerana dengan keluasan tanah kira-kira satu ekar suku, kami boleh membina 12 buah kolam sebesar 7.9 meter x 18 meter dan menternak lintah secara semula jadi dengan penjagaan yang ringkas. Haiwan ini mudah diberi makan dan tahan lasak terhadap penyakit," katanya.

Menggunakan tanah kebun getah milik warisan keluarga Mohd. Yusof, mereka lima beranak kini berganding bahu membangunkan perniagaan daripada peringkat awal hinggalah hari ini.

"Kami sekeluarga bekerjasama dalam melakukan kerja-kerja berkaitan ternakan lintah seperti mengikuti kursus mahupun ke negeri lain untuk melihat sendiri bagaimana ternakan lintah dilakukan di sana.

"Bagi kami, ilmu penternakan harus sentiasa diperbaharui dan sanggup berkongsi pengalaman yang ditimba dengan mereka yang telah lama berkecimpung dalam bidang ini.

"Ilmu merupakan daya pecut yang penting untuk menuju kejayaan dalam membangunkan perniagaan ini," kata Nurulhuda.

Bukan sekadar mengembara ke negeri lain dan mendekati penternak lintah yang lain, ahli-ahli keluarga ini juga rajin melayari internet untuk mendapatkan maklumat terkini.

Dengan modal yang mencecah RM100,000, keluarga ini membersihkan sendiri tanah, menternak dan mengumpul lintah untuk dijual.

"Seperti yang dikatakan tadi, ternakan lintah amat mudah kerana penyelenggaraannya tidak sukar dan ia akan diberi makan belut seminggu sekali.

"Pada bulan pertama, sebanyak 10 kilogram belut dibekalkan untuk setiap kolam dan jumlah itu bertambah satu kilogram setiap bulan sehingga bulan keenam.

"Lintah juga diberikan suplemen agar ia sihat," jelas Nurulhuda yang memaklumkan bahawa lintah boleh dituai dalam masa empat hingga enam bulan.

Katanya, penuaian dilakukan dua kali setahun pada sebelah pagi dan petang.


RAWATAN alternatif menggunakan lintah.


"Apabila lintah mencecah tahap matang, ia akan dituai dan hasilnya dibekalkan kepada penternak baru, mereka yang membuka perniagaan rawatan alternatif seperti bekam dan peniaga yang membuat minyak lintah.

"Selain itu, Lintah Agro Farm juga membekalkan lintah kepada individu persendirian yang mahukan haiwan ini untuk diri mereka," kata Nurulhuda.

Katanya lagi: "Pada masa ini, permintaan terhadap lintah amat tinggi dan ada permintaan yang melibatkan penghantaran sebanyak satu hingga tiga tan lintah dalam sebulan.

"Memandangkan kami tidak dapat memenuhi permintaan itu, jumlah lintah ditambah dengan 'mengimport'nya daripada rakan kami yang turut melakukan perniagaan yang sama di Terengganu, Kelantan dan Perak."

Nurulhuda berkata, harga lintah bergantung pada saiz dan jumlah yang dibekalkan.

"Biasanya, ia dijual pada harga RM1.50 atau RM2.00 seekor," ujarnya.

Menariknya tentang lintah, kata Nurulhuda, sebanyak 200 ekor lintah boleh menghasilkan kira-kira 10,000 anak lintah dan Lintah Agro meletakkan 1,000 ekor induk lintah dalam setiap kolam.

Katanya, lintah merupakan haiwan hermafrodit yang mempunyai kedua-dua organ jantan dan betina.

Namun untuk mengawan, ia masih memerlukan dua ekor lintah yang melekat di antara satu sama lain untuk mengeluarkan sperma dalam kawasan organ betina..



ps: Petikan dari Akhbar Kosmo

Jumaat, 2 Mei 2008

Masalah Bebanan Hutang

Tidak dapat tidak, kebanyakkan dari kita sering dibelenggu dengan masalah bebanan hutang. Keadaan ini kadangkala membuatkan kehidupan kita tidak tenteram dan menimbulkan suasana yang tidak menyenangkan. Kebiasaannya masalah bebanan hutang ini adalah disebabkan kesilapan kita dalam menguruskan kewangan. Perbelanjaan yang melampau dan gaya hidup yang mewah tidak seiring dengan kemampuan yang ada merupakan faktor utama masalah ini berlaku.

Kehidupan anda mula dihantui dan dibayangi dengan panggilan dan 'kunjungan' dari individu yang tidak diundang. Bila keadaan ini berlaku, apa yang dapat anda lakukan? Sukar, perit, gelisah, kecewa dan berbagai lagi perasaan tambah menekan jiwa. Ada juga yang tidak ambil kisah dengan semua ini. Tapi persoalannya samai bila? Jalan penyelesaian perlu dicari. Anda menghubungi pihak institusi kewangan untuk berunding. Tapi menghadapi jalan buntu. Apa lagi yang boleh anda lakukan? CUBA hubungi AKPK. Apa itu AKPK

AKPK adalah sebuah agensi yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia pada April 2006, untuk menyediakan perkhidmatan pengurusan kredit dan kaunseling kewangan kepada individu, serta memberi pendidikan kewangan supaya para individu mampu mengawal kedudukan kewangan mereka di kala mendapat ketenangan daripada penggunaan kredit yang bijak.

Matlamat AKPK adalah untuk memastikan secara proaktifnya bahawa daya tahan sektor isi rumah terus berkekalan. Ini dapat dilaksanakan dengan memberi peluang kepada para peminjam individu mahupun bakal peminjam untuk mendapatkan nasihat dan bantuan dalam menguruskan kewangan serta hutang mereka di kala turut mempromosikan sebuah sistem perbankan yang bukan sahaja lengkap malah selamat. Demi mencapai matlamat-matlamat ini, misi AKPK adalah untuk Mengamalkan Pengurusan Kewangan Berhemah Sebagai Budaya Hidup buat semua warga Malaysia.

Jenis-jenis perkhidmatan yang disediakan secara percuma di AKPK adalah seperti berikut:

  • Pendidikan kewangan mengenai penggunaan kredit secara bertanggungjawab dan kemahiran asas dalam pengurusan wang
  • Kaunseling dan nasihat mengenai pengurusan kewangan, termasuk membuat belanjawan untuk menguruskan perbelanjaan
  • Program Pengurusan Kredit untuk bantuan dalam mendapatkan semula kawalan terhadap kewangan pengguna
Untuk maklumat lanjut anda boleh kunjungi AKPK

Kirimkan Maklumbalas Dan Komen Anda

Name:
Email Address:

This HTML form was created by Freedback.