INGINKAN MAKLUMAT LANJUT KLIK DISINI

IKLAN

_________________________________________________________________________
TINGKATKAN KELAKIAN ANDA DENGAN MINYAK LINTAH JAGUH KANDA


Ahad, 27 Julai 2008

Peluang Perladangan Kontrak

Salam dan selamat sejahtera buat pengunjung blog Warisan AR. Lama juga menyepi membuatkan tangan dan minda ini agak 'kaku' sedikit untuk melakar coretan di sini. Walau pun begitu ianya tidaklah membuatkan tangan dan minda ku beku. Rupanya minat terhadap industri ternakan lintah masih belum reda lagi. Gelombangnya masih lagi hebat. Kelmarin 13 peminat dan hari ini 14 peminat menghadirkan diri ke lokasi kolam latihan Warisan AR. Pengunjung paling jauh Saudara Muhammad Wafi dari Tronoh, Perak dan Saudara Harjar Mydin dan Ishak dari Arau, Perlis. Terima kasih kerana sudi berkunjung dan menimba ilmu dengan Warisan AR.

Soalan panas yg sering ditanya adalah berkenaan pemasaran. Kemana dan kepada siapa lintah hendak dijual bila usaha dah berhasil nanti? Inilah soalan cepumas yang 'wajib' ditanya oleh pengunjung. Sebenarlah soal pasaran bukanlah sesuatu yang perlu difikirkan sangat oleh mereka yang ingin melibatkan diri dalam bidang ternakan lintah ini. Banyak pihak yang sedia menerima dan berurusan dengan penternak dalam berbagai bentuk kerjasama. Salah satunya dengan mengadakan perjanjian jaminan belian melalui perladangan kontrak.

Peserta perlu memanfaatkan ilmu yang diperoleh dalam bidang akuakultur kerana berpotensi untuk dijalankan secara besar-besaran.

Pendekatan yang diambil oleh AgroHUB dengan menawarkan tujuh peluang perladangan kontrak dan kontrak jaminan belian semula melalui seminar di Institut Integriti Malaysia (IIM) pada 2 dan 3 Ogos ini, menampakkan petanda baik dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk melonjakkan sektor pertanian dan makanan negara.

AgroHUB yang merupakan projek Kumpulan Perintis Niaga bagi tahun 2008-2010 menjadikan slogan ‘Pertanian Adalah Perniagaan’ sebagai matlamat dan sasaran yang perlu dicapai dalam usaha memperkasakan sektor pertanian negara.

Hasrat murni kerajaan untuk menjadikan sektor pertanian sebagai sektor ketiga terbesar negara mampu direalisasikan sekiranya semua pihak bersama-sama Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengatur langkah strategik dengan menawarkan lebih banyak perladangan kontrak yang dapat menyelesaikan masalah pasaran yang dihadapi oleh kebanyakan usahawan tani dan mempertingkatkan hasil pertanian dan makanan negara.

Menurut Ketua Pengarah Seminar, Norzana Rafie, dengan meletakkan sasaran ‘Pertanian Adalah Masa Depan’, projek AgroHUB 2008-2010 dilihat mampu membantu orang ramai memantapkan ekonomi mereka serta mengurangkan kadar inflasi negara dengan jumlah pendapatan per kapita negara dapat ditingkatkan.

Tambah beliau lagi, melalui projek yang direncanakan, jumlah pendapatan masyarakat dapat dipertingkatkan pada tahap yang rasional seiring dengan peningkatan kos sara diri penduduk di negara kita.

Orang ramai yang berminat untuk mengusaha dan memulakan projek ikan ketutu, ikan keli, cendawan, lintah, lembu, kambing dan cacing dinasihatkan menyertai seminar tersebut.

Pemilihan industri-industri tersebut adalah berdasarkan potensi, kadar pulangan dan berdasarkan permintaan yang tinggi terhadap hasil-hasil pertanian tersebut.

Turut menyertai seminar pada kali ini adalah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang kini membuka lebih banyak perladangan kontrak kepada masyarakat dan menggunakan konsep yang lebih menguntungkan pengusaha yang berada di bawah rangkaian mereka.

Peserta-peserta seminar pada kali ini berpeluang mendapat penerangan berkenaan teknik mengusahakan projek yang ditawarkan.

Ini termasuk keluasan tanah yang diperlukan, cara memulakan projek, modal yang diperlukan, pelan induk perniagaan, perangkaan keuntungan dan bentuk kerjasama yang ditawarkan oleh syarikat kepada peserta projek.

Asasnya, dua bentuk kerjasama yang ditawarkan sama ada melalui perladangan kontrak dan jaminan belian semula yang kedua-duanya meletakkan peserta projek terikat untuk menjual hasil ternakan dan pertanian kepada syarikat tersebut dengan harga yang telah ditetapkan.

Ironinya, kebimbangan pengusaha terhadap lambakan hasil pertanian tidak lagi berlaku dan peserta projek dapat membuat anggaran keuntungan dan pendapatan dengan lebih tepat.

Peserta-peserta yang memasuki projek tersebut akan dibiayai oleh Tekun Nasional bagi membantu mereka menjayakan projek tersebut.

Bagi mereka yang berminat dan belum mendaftar, sila berhubung dengan urus setia seminar di talian 03-6187 3796 atau 019-3310985.

Selasa, 22 Julai 2008

Menuju Kejayaan (Usahawan Lintah)

Bertemu kembali. Lama juga aku tak menulis di sini. Sibuk betul kebelakangan ni. Ramai betul yang masih berminat utk melibatkan diri dalam bidang ternakan lintah ini. Boleh dikatakan setiap hari aku menerima kunjungan tetamu yang datang dgn semangat begitu berkobar2 utk menternak lintah. Setiap hari Ahad pula bermula jam 9.30 pagi hingga ke petang ada saja tetamu yg datang. Keadaan ini membataskan ruang utk aku menulis di sini. Kesempatan yg ada ini, aku ingin berkongsi sedikit tips motivasi yg aku kutip dr blog saudara shueqry. Jom kita hayati bersama.

Dalam proses menuju kejayaan, terlalu banyak cabaran dan dugaan yang perlu akan kita tempuhi. Orang-orang yang dah berjaya sebelum kita dah katakan perkara ni.

Tidak perlu takut, kita hanya perlu bersedia.

Dalam perniagaan, terlalu banyak orang yang gagal di peringkat awal. Mereka lebih gagal lagi bila tidak sanggup bangkit semula, melawan rasa malu dan berusaha memulakan semula dari awal.

Tak kira bisnes apa pun, bila dah gagal, kita perlu bangkit semula jika nak berjaya.

Untuk bangkit semula, kita perlu berubah menjadi kuat. Dulu kita silap sebab minda kita lemah, kurang semangat dan kurang motivasi dalam berniaga.

Mungkin juga kita silap sebab perkiraan kita salah, kita kurang mengkaji pasaran dan satu lagi, mungkin ilmu perniagaan kita masih belum berapa power. Bila silap tu dah berlaku, kita perlu memaafkan diri sendiri atas kesilapan lalu, barulah kita boleh berubah.

Kita mesti pilih untuk jadi insan yang bersemangat sebab ia akan menukar kita menjadi insan yang lebih maju dari orang lain, lebih produktif yang lebih bermotivasi. Walaupun kita usaha tapi menemui sering kegagalan, kesilapan, perlu sedar kita tetap ada peluang yang tak pernah habis untuk bangkit semula.

Kita mesti berubah menjadi insan yang bersemangat supaya kita sentiasa ada pecutan untuk maju ke hadapan. Jika berniaga, biar kita berniaga betul-betul.

Nak tak nak, mesti work hard in smart way supaya kita boleh berjaya dalam apa jua perniagaan yang kita ceburi tak kira perniagan network marketing, perniagaan internet atau perniagaan pasar malam.

Pilih untuk jadi peniaga cemerlang, insan yang bersemangat tinggi.

Pilih untuk berjiwa kental! Jadikan segala sindiran, cacian, kutukan dan berbagai lagi kata2 negatif sebagai pendorong utk anda terus bergerak dan maju ke depan dgn penuh bergaya.... Jumpa lagi. Wassalam.

Isnin, 14 Julai 2008

Cerita Nafsu

Salam buat semua. Kali ini aku ingin berkongsi cerita berkenaan NAFSU


Setiap hari, setiap waktu dan setiap saat, kita sentiasa berurusan dengan nafsu. Difahamkan juga nafsu itu terdiri dari 7 peringkat yang mana setiap peringkat menggambarkan sikap seseorang itu... malah disetiap peringkat juga mempunyai keistimewaan serta keburukan. Nafsu yang sering diperkatakan adalah nafsu tingkat paling rendah.

Nafsu sememangnya ada bersama setiap manusia. Ia ada bersama segenap lapisan umur. Ia bebas menguasai pemikiran dan malah hati manusia. Hati yang dimaksudkan adalah hati spiritual yang mana jika hati ini dikuasai oleh nafsu rendah ini, seseorang akan dikatakan tidak mempunyai hati dan lebih parah jika digelar tidak mempunyai hati nurani.

Ia berkebolehan menguasai manusia dari segala sudut lalu menyebabkan seseorang itu buta mata, buta telinga, buta hati malah buta segala-galanya. Buta yang dimaksudkan adalah buta dari cahaya iman.

Dikatakan juga bahawa nafsu itu terjadi sewaktu roh telah memasuki jasad atau dalam erti kata lainnya, campuran roh dan jasad. Walaubagaimanapun, alasan yang sebenar hanya diketahui oleh Tuhan yang Maha Pencipta.

Dalam konsep keagamaan, menawan-mendidik-mengawal nafsu adalah perkara yang amat dititkberatkan. Tingkat nafsu yang harus ditawan-dididik-dikawal adalah nafsu ammarah atau Tirani. Ini adalah tingkat nafsu yang paling rendah (lower self)

Egois adalah ciri utamanya. Nafsu tirani tidak semata-mata menjadikan seseorang itu semata-mata pemarah, malah ia mampu menggodam akal fikiran dan menciptakan alasan yang logik untuk ampunya diri bagi melakukan sesuatu perkara yang bersifat 'langgar perintah'. Perintah yang dimaksudkan adalah perintah Tuhan yang ada didalam Al-Quran.

Jelas bahawa nafsu tirani ini adalah jenis nafsu negatif yang mana tidak boleh dikompromi sama sekali. Jadi, dimanakah gerangannya nafsu jenis positif? Apakah yang dimaksudkan nafsu jenis positif?

Terdapat ramai diluar sana yang berjaya menguasai nafsu tirani mereka ini. Teknik atau kaedah asas untuk mengenal nafsu tirani ini adalah dengan berpuasa. Ya, dengan berpuasa kita dapat mendengar suara saranan nafsu tirani ini.

Perlu difahamkan juga bahawa nafsu tidak dapat dibunuh kerana ia adalah sebahagian dari diri kita. Kepuasan nafsu tirani adalah kepuasan sementara dan kesan dari akibatnya adalah kekusutan pemikiran untuk jangka waktu yang lama.


Nafsu merupakan sejenis alat yang dikurniakan kepada manusia adalah untuk kegunaan manusia dalam membuat pilihan, perilaku atau perbuatan , dan mempengaruhi sikap seseorang individu itu. Perlu difahami bahawa tidak adil dalam memandang nafsu itu sebagai sesuatu yang buruk atau negatif sahaja kerana ia turut memiliki sifat yang baik.

Nafsu yang mulia akan membawa manusia kearah kebaikan dan kebajikan sedangkan nafsu yang hina akan membawa manusia kearah keburukan dan kerosakan. Nafsu yang positif harus di pelihara dan di' up-grade 'kan, manakala nafsu negatif harus dilontar jauh-jauh dan biarkan ia tenggelam.

Difahamkan bahawa nafsu ini mempunyai 7 peringkat yang harus dinaik tarafkan agar alat itu menjadi lebih berguna kepada manusia. Peringkat-peringkat itu adalah :-


1. Nafsu Ammarah @ Tirani

2. Nafsu Lawwamah @ Penuh Penyesalan

3. Nafsu Mulhamah @ Terilham

4. Nafsu Muthmainnah @ Tenteram

5. Nafsu Radliyyah @ Redha

6. Nafsu Mardliyyah @ Diredhai Tuhan

7. Nafsu Kamilah @ Suci


Peringkat-peringkat nafsu ini dapat dicapai dengan beribadah kepada tuhan secara berterusan dengan membaca dan mengikuti fitrah yang telah ditetapkan oleh tuhan. Berikut adalah ciri-ciri peringkat nafsu :-

1.Nafsu Tirani

Nafsu pertama yang harus ditakluki yang cenderung mengajak manusia kepada perkara negatif. Ciri-cirinya adalah seperti iri hati, dengki, takbur, pemarah, penipu, sombong dengan kemewahan dan mencari nama untuk kepentingan diri sendiri.

2.Nafsu Penuh Penyesalan

Ciri-cirinya adalah suka akan perbuatan baik tetapi masih lagi melakukan maksiat, suka membantah pada nilai-nilai positif dan suka menceritakan kebaikan diri sendiri agar dikagumi oleh orang lain. Sifatnya hampir sama dengan peringkat pertama namun ada perbezaan walaupun hanya sedikit.

3.Nafsu Terilham

Merupakan hasil positif dari penaklukan dua peringkat nafsu sebelumnya. Ciri-ciri positifnya adalah sabar, bersikap tenang, pemurah, merasa bersyukur dan suka mengajak orang lain untuk berbuat kebajikan serta beramal baik.

4.Nafsu Tenteram

Nafsu yang memiliki ciri-ciri mulia seperti tawakal, murah hati, suka mensyukuri nikmat tuhan meskipun hanya sebahagian kecil atau sederhana dan sabar atas bencana. Impak positif dari nafsu peringkat ini adalah munculnya sifat-sifat arif bijaksana manusia.

5.Nafsu Redha

Dengan munculnya sifat-sifat kebijaksanaan maka seseorang itu akan dapat memanjat peringkat ke 5 ini. Ciri-ciri seseorang yang berada diperingkat nasfu ini adalah hidupnya diabdikan sepenuhnya hanya kepada tuhan, takut kepada tuhan bukan sebagai tuhan yang menyiksakan, tetapi kerana sifat Rahman dan Rahim-Nya

6.Nafsu Diredhai Tuhan

Peringkat dimana jiwa sentiasa dihiasi dengan kesucian, kemuliaan dan kesempurnaan. Baik perkataan mahupun perbuatan, semuanya diredhai tuhan kerana jiwa, hati, perasaan, gerak-geri, penglihatan, pendengaran, dan perjalanan hanya untuk-Nya. Pada peringkat ini, seseorang insyaalah dapat memiliki kehebatan dan keistimewaan luar biasa.

7.Nafsu Suci

Merupakan peringkat tertinggi dari segala peringkat nafsu. Nafsu ini hanya dimiliki oleh para rasul, nabi.


Berdasarkan pengamatan aku, kebanyakkan manusia dapat melepasi peringkat nafsu sehingga peringkat ke-3 cuma kurang latihan dan fokus. Jadi, untuk mencapai ke peringkat ke-4, adakah susah? Semoga perkongsian kali ini dapat memberikan impak positif sesama manusia dalam menempuhi kehidupan yang penuh dengan pancaroba ini. Wassalam. Jumpa lagi.

Khamis, 10 Julai 2008

Lagi Kisah Plankton

Salam pertemuan buat pengunjung Warisan AR.

Bertemu kembali setelah menyepi seketika. Ruang waktu begitu membataskan untuk aku mencelah diantara ruang yang amat berharga ini. Kesempatan kali ini aku ingin mengajak semua untuk mengenali dan memahami kepentingan menyediakan "prasarana" - keperluan yang sepatutnya ada dalam kolam ternakan lintah. Tanpa "prasarana" yang sepatutnya ada dalam kolam, sukar bagi lintah untuk hidup dan berkembang-biak.

Penyediaan dan penyelengaraan kolam yang baik merupakan perkara utama dalam menentukan kejayaan perusahaan penternakan lintah ini. Hasil kerja yang baik pasti membuahkan hasil yang lumayan. Baiklah, jom kita berkongsi apa yang aku dapat hasil dari pencarian dgn sang google. Moga ianya dapat dijadikan panduan yang berguna untuk kebaikan bersama.


Pengelasan

1. MUNCUL

· Semi-Akuatik

· Tidak Perlu Banyak Air

o Typha angustata (Banat)

o Scirpus (Menerong)

o Sagittaria sagitifolia

· 3 Jenis Daun

o Tenggelam - Bak Rumput

o Terapung - Bentuk Ovat

o Muncul - Anak Panah


2. DAUN TERAPUNG

· Akuatik Sebenar

· Nelumbo nucifera (Teratai)

o Daun Diselaputi Lilin

· Nymphoides Indica (Telipuk)

· Bunga Putih kemerahan - Kecil & Terasing

3. MAKROFIT TENGGELAM

· Hydrilla (Lelumut)

· Makanan Ikan

· Blyxa (Rumput Lumut)

· Myriophyllum & Ceratophyllum

· Daun Halus Dalam Lingkaran

4. MAKROFIT TERAPUNG (KIAMBANG)

· Eichhornia crassipes (Keladi Bunting)

· Salvinia molesta

· Paku pakis

· 3 Lingkaran Daun

· Azolla pinnata

· Paku pakis

· Kecil & Daun Dalam 2 Barisan

· Lemna perpusilla

· Tiada Batang

* Pistia stratiotes (water lettuce)

Eichhornia crassipes

Salvinia molesta

Salvinia natans

Azolla caroliniana

Lemna minor (duckweed)

Pistia stratiotes

KEPENTINGAN

· Ekologi

· Sumber Makanan Ikan

· Substrat Lekatan

· Tempat Sembunyi & Rehat Ikan

· Ekonomi

· Sayuran

· Kangkung

· Teratai

· Makanan Haiwan

· Hydrilla verticillata

· Eichhornia crassipes

· Baja

· Kaya Dengan Nitrat, Fosfat & Kalsium

· Baiki Struktur Tanah



Jom kita kenali ORGANISMA PERSEKITARAN AKUATIK

1) PLANKTON

· Greek, planktos (wanderer atau drifter)

· Boleh bergerak secara bebas tapi terhad

o Ditentukan oleh arus

· Mikroskopik

· Planktologi

o Kajian plankton

· Plankter – plankton secara individu

  • Fitoplankton
  • Zooplankton

2) NEKTON

· Greek, nekton (berenang)

· Diperkenalkan oleh Ernst Haeckel

· Nektologi

· Pergerakan Kuat

· Ikan, Kura-Kura, Katak, Ular

3) BENTOS (Benthos)

  • Haiwan Di Dasaran

· Zoobentos atau fitobentos

  • macrobentos, 1 mm
  • meiobentos, <> 32 µm
  • microbentos, <>
  • endobentos dalam sedimen
  • epibenthos permukaan sedimen
  • Cacing, Moluska Dan Larva Serangga
    • Makanan haiwan

4) PERIFITON

· Mikroflora Di Atas Substrat Terendam (melekat)

· Alga (alga hijau dan diatom), sianobakteria, mikrob, detritus

· Detritus

· Partikulat bukan hidup

· Jasad organisma mati, fragmen organisma, najis

· Mikroorganisma hidup atasnya

· Mereput

· Bercampur dengan tanah

· Juga terampai di dalam air

· Makanan untuk invertebrat, berudu dan ikan

· Juga menyerap bahan pencemar

· Petanda penting untuk kualiti air

Aufwuchs

· German (tumbuh)

· Binatang kecil dan tumbuhan

· Hidup di substrat keras seperti batu

· Alga, krustasea, rotifer, protozoa, larva serangga dan oligoket

· Makanan untuk haiwan akuatik terutama ikan

· EPIPELIK (SEDIMEN), EPILITIK (BATU)

· EPIFITIK (TUMBUHAN), EPIZOIK (HAIWAN)

· EPISAMIK (PASIR)

5) NEUSTON/ PLEUSTON

· Lapisan Udara Dengan Permukaan

· Lemna & Gerris, Ranatra, Hydrometra

· EPINEUSTON

· HIPONEUSTON

  • bakteria & alga

6) MAKROFIT AKUATIK

· Tumbuhan Vaskular

Tumbuhan Tidak Vaskular

1) Emergen / Muncul

2) Daun Terapung

3) Terapung

4) Submergen / Tenggelam



ORGANISMA AKUATIK

PLANKTON

· Istilah Hensen (1887)

· Merayau

· Pengelasan Plankton

· Fungsi

· Fitoplankton (penghasil)

· Zooplankton (pengguna)

· Saproplankton (penghurai)

· Saiz

Kumpulan

Saiz

Organisma utama

Megaplankton

(20-200 cm)

metazoa; contoh obor-obor.

Macroplankton

(2-20 cm)

metazoan ; contoh pteropod

Mesoplankton

(0.2 mm-2 cm)

Metazoa ; contoh kopepod

Microplankton

(20-200 µm)

Protista eukariot besar, metazoa juvenil/kecil

Nanoplankton

(2-20 µm)

Protista eukariot kecil

Picoplankton

(0.2-2 µm)

Protista eukariot kecil, bakteria

Femtoplankton

(<>

Virus

· Persekitaran

· Limnoplankton (Tasik)

· Reoplankton/Potamoplankton (Sungai)

· Heleoplankton (Kolam)

· Haliplankton (Laut)

· Hipalmiroplankton (Air Payau)

· Asas Usul

· Autogenetik (Dalam sistem) ; Alogenetik (Luar Sistem)

· Kitar Hidup

· Holoplankton (sepanjang hayat); Metoplankton (Masa atau Peringkat Tertentu)


FITOPLANKTON

· Flora Seni

· Unisel, Koloni Atau Rantai Panjang

· Saiz 1 mm - 200 mm

KUMPULAN UTAMA

CYANOPHYTA (ALGA BIRU HIJAU)

· Sianobakteria

· Prokariot

· Bakteria Gram Negatif

Pigmen Bertaburan

· Klorofil

· Fikobilin

· Fikosianin (Biru) & Fikoeritrin (Merah)

· Karotein

· Ikat Nitrogen (Anabaena)

· Heterosista

· KEMBANGAN ALGA

· Anabaena, Microcystis & Apahanizomenon

· Tukar Warna & Rasa

· Toksik

· Merendahkan Oksigen Bila Mati


CHLOROPHYTA (ALGA HIJAU)

Unisel ----> Filamen

§ Pigmen : Klorofil a & b, Karotenoid & Xantofil

§ Makanan Simpanan : Kanji

3 ORDER

· Volvocales

· Chlamydomonas

· Volvox

· Chloroccoccales

· Pediastrum

· Scenedesmus

· Conjugales (DESMID)

· Cosmarium

· Closterium

BACILLARIOPHYTA (DIATOM)

· Talus

o Sel Tunggal ----> Rantaian

· Jenis

o Penat

o Sentrik

· Dinding

o Dua Bahagian Bertindih

o Silika

o FRUSTUL

§ Epiteka

§ Hipoteka

PYRROPHYTA (DINOFLAGELAT)

Ø Sel Tunggal

Ø Ciri Haiwan (Flagelum) & Tumbuhan (Fotosintesis)

o Pigmen : Klorofil A & C

o Makanan Simpanan : Kanji

Ø Jenis

Ø DESMOKON

o Dua Flagelum Di Anterior

Ø DINOKON

o Lateral & Dalam Alur

o Posterior

Ø EPIKON

Ø HIPOKON

Ceratium & Gonyaulax

Gonyaulax


· Dibezakan Dari Fitoplankton Dengan Pergerakan Lemah

· Kumpulan Utama

· Protozoa

· Struktur Jasad Mudah

· Unisel

· Kaya Dengan Bahan Organik

Pengelasan

· Pergerakan

SARCODINA

· Pergerakan Penstriman

· Pseudopodium

· Amoeba

· Arcella

CILIOPHORA

· Silium

· Paramecium

· Vorticella

MASTIGOPHORA

· Flagelum

· Pigmen Fotosintesis

· Euglena

· Ceratium

ROTIFERA

· Memakan Bahan Terampai

· Korona Bersilium

· Mastak & Trofi

· Kellicottia

· Keratella


Oleh itu pengusaha perlulah memastikan jalinan prasarana ini berjalan mengikut keperluan dan kehendak penternakan dan perusahaan lintah itu sendiri. Kami sedia membantu anda dalam merealisasikan kehendak tersebut. Datanglah ke tempat kami jika ingin mengetahui dgn lebih lanjut. Sekian dan jumpa lagi. Wassalam.......

Kirimkan Maklumbalas Dan Komen Anda

Name:
Email Address:

This HTML form was created by Freedback.